Televisiomainoksen suunnittelu – Mitä tulee ottaa huomioon?

Tv-mainos

Tämän artikkelin kirjoitti Matti

Matti on media-alan ammattilainen yli 10-vuoden kokemuksella. Hän on toiminut eri media- ja mainostoimistojen kanssa useissa kaupungeissa ympäri pohjoismaita. Matin analyyttinen ote tuo näkökulmia, jotka herättävät ajatuksia.
h

Julkaistu 17.5.2021

Miksi televisiossa mainostaminen on vaikeaa?

Mainostaminen telkkarissa ei ole ollenkaan yksinkertaista. Tv-mainonta pitää sisällään muutamia erikoisia elementtejä, kuten kampanjan suunnittelun, mittaamisen suunnittelun sekä mediatilan ostamisen, eli TV- kanavien kanssa yhteistyön sopimisen sekä itse median tuottamisen, eli esimerkiksi videotuotannon tai animaatio tuotannon.

Sitten vielä kampanjan toiminnan seuraaminen eli mittaaminen. Nämä asiat ovat normaalille markkinointia suunnittelevalle ihmiselle hyvinkin. Monipuolisia, eivätkä välttämättä ole sitä parasta omaa osaamista.

Miten mainostat telkkarissa?

Telkkarissa mainostaminen on periaatteessa hyvinkin yksinkertaista. Ostat vain mainostilaa edellyttää sinne oman mainoksen, ja seuraat sitten mitä tapahtuu. Kuitenkin kun tähän ongelmaan lähtee pureutumaan syvemmin, huomaa nopeasti, että TV-mainonnan ostaminen ei olekaan niin yksinkertaista.

Minua turhautti tuhottomasti kuin lähestyin useita eri tv yhtiöitä saamatta vastauksia. Mainonnan ostamisen näkökulmasta kiukku välittyi myös asiakkaalleni, mutta kukaan ei osannut oikein auttaa minua, enkä saanut edes vastausta kaikista yhtiöistä useista kyselyistä huolimatta.

Miten lähestyimme ongelmaa?

Meidän ajatuksenamme on ollut tehdä palvelu, jossa yksi luukun taktiikalla saat kerralla TV-yhtiön kontaktit, mediatoimiston sisällön tuotannon sekä markkinointi toimiston tuloksellisuuden, että TV-kampanjan tuloksellisuuden mittaamiseen.

Onko tämä sitten oikeasti edes ongelma? Eikö meillä jokaisella ole rahkeita ja mahdollisuutta tehdä omaa TV-kampanjaa? –No oikeastaan ei. Ole ongelma siis. Sinun tarvitsee vain nostaa luuria ja soittaa erikseen joka ikiseen verkostoon, ja selvittää itse kaikki nämä asiat juurta jaksain.

Jos olet tehnyt tämän aiemmin, onnistuu se varmasti uudelleenkin hyvin yksinkertaisesti. Mutta jos olet uusi TV-mainonnan saralla. Se maailma voi olla hyvinkin hämmentävä.

Miten tuotat videon?

TV-mainoksen tai animaation tekeminen voi olla oikeastaan kohtuullisen helppoa. Suunnitella kokonaisvaltaisesti kampanjan, ja kuvaat sen. Editoit sen. Ja teet siitä oikean jakelun. TV-yhtiöiden haluamassa muodossa.

Mutta sitten kun puretaan tämä pieniksi osiksi, että mitä kaikkea tämä pitää sisällään: Videon suunnittelun, videon käsikirjoittamisen, kuvakäsikirjoittamisen, kuvaussuunnittelun, kuvausvalmistellut, valaistuksen, äänityksen. Mahdolliset kuvaussuunnitelmat ennen animointia,  animoinnin tilaamisen, vedoskierrokset, editoinnit, jälkieditoinnit, äänien käsittelyn, musiikin käsittelyn niin, että teostovaatimukset täyttyvät. Jakelun oikeassa muodossa, ja formaatissa oikeille ihmisille. Ja sen jälkeen vielä mittaamiseen. Kuinka onnistut? Videon tuottaminen voi olla iso kokonaisuus. Joka vaatii useita henkilöitä toimiakseen.

Miten seuraat onnistumista?

Video markkinoinnin mittaaminen onkin mielenkiintoinen asia. Se ei välttämättä ole kovin yksinkertaista, kun ei voida yhdistää reaaliaikaisesti dataa. Onnistuneisiin tuloksiin. Tyypillisesti videotuotanto, joiden onnistumista mitataan esimerkiksi tunnettuuden nousulla tai yksittäisiä kampanjoita voidaan mitata tietyllä esimerkiksi laskeutumisen sivustolla tai kampanjan tuloksellisuuden. Se, miten markkinoija ottaa mittaamisen huomioon video markkinoinnin tai tv mainonnan kokonaisuudessa vaikuttaa siihen huomattavasti. Tehdäänkö tällaista markkinointia enää uudelleen?

Voisit pitää myös…

Ei tuloksia

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.